Nieuwe JeugdLeutvorst en Leutvorst Den Haaykaant bekend!

Op zaterdagavond 9 november 2019 was het dan zover: Het Prinsenbal.

De avond begon met de jeugdleutvorst verkiezing. Nadat alle leerlingen van de Hoge Waai hun stem hadden uitgebracht (waarmee de kandidaten punten konden verdienen), gingen de kandidaten zelf aan de slag om zich van hun beste kant te laten zien. Verschillende spellen en een eigen geschreven speech leverden de benodige punten op. Na het optellen van alle punten was de nieuwe jeugdleutvorst bekend!

Gefeliciteerd Fenna de Bont!

Dit jaar zal Maud Segeren aan haar zijde staan als Adjudant van Den Haaykaant.




Vanaf 20:30 was het de avond voor de volwassenen. Vorig jaar hebben de mannen en vrouwen van CV de Taptrappers de taak op zich genomen om de raad van 11 te zijn en een prins te leveren. In een thema van de smurfen, met Prins Bertrando de Grote als leider, was een ludieke raad een feit. Tijdens het Prinsenbal in Café de Schipper bleek uit diverse filmpjes dat Bertrando zijn plaats zou afstaan. Hoe en wat bleef lang een verrassing. Even was er verwarring omdat er een brandalarm afging. Later bleek dat de opmaat naar de onthulling van de raad van Spuit 11.
Den Haaykaant zal dit jaar carnaval vieren onder het toeziend oog van Prins Pluimke D’n Blusser en zijn raad Spuit 11. Uiteraard mogen AdjuBRAND van den Haaykaant en Nar Steekvlam niet ontbreken van dit illustere gezelschap!

Carnaval in Den Haaykaant is nu officieel los! 3x alaaf !

Notulen openbare evaluatie carnaval 2019

Klik HIER om de notulen in PDF formaat te openen.

d.d. 6 Mei 2019

Aanvang 20.00 uur

  1. Opening

De voorzitter heet iedereen van harte welkom en opent om 20:06u de vergadering

  1. Notulen evaluatie vergadering 22 oktober 2018.

De notulen worden ongewijzigd vastgesteld.

  1. Mededelingen

Aan de agenda wordt het punt in- en uitrijden van het dorp toegevoegd. Hier wordt tijdens het agendapunt optocht op ingegaan.

  1. Bestuursmutaties

We zijn op zoek naar verschillende personen voor de S.R.K.

  • Ingrid Berende, penningmeester, heeft aangegeven haar functie neer te leggen.
  • Patrick Marcelissen, voorzitter, geeft aan dat hij graag een ‘echte’ voorzitter voor de S.R.K. wenselijk ziet, hijzelf wil graag betrokken blijven binnen de organisatie van evenementen. Wanneer een nieuwe voorzitter zich aan dient, zal hij zijn taken neerleggen.
  • De commissie: optocht / jeugd / evenementen zijn op zoek naar commissieleden.

Alle suggesties zijn welkom, als het u leuk lijkt neemt u dan contact op met ons (secretaris-srk@hotmail.com).

  1. Jeugd

De jeugd heeft een goede carnaval gehad. Ze zijn alle dagen actief geweest in het dorp. Op maandag zien ze de invulling van de dag graag anders, mochten hier ideeën voor zijn, dan kunt u contact opnemen met Marjolijn Waas.

Komend carnavalsjaar wordt er een nieuwe wagen gemaakt voor de jeugd. Daarvoor zijn ze nog op zoek naar personen die daarbij kunnen ondersteunen en dan voornamelijk in de ruwbouw. De afwerking kan samen met de kinderen van groep 8 gedaan worden. Wellicht in samenspraak/-werking met school.

Vanuit de aanwezige wordt geopperd of de jeugdraad kan gaan kijken/helpen in de bouwhal. Zodat de binding met de carnavalsploegen ontstaan, maar ook de jeugd geënthousiasmeerd wordt voor en door carnaval. Dit gaat Marjolijn oppakken met school.

Daarnaast is het door het publiek als meerwaarde ervaren dat de voltallige raad op vrijdag bij de jeugdoptocht aanwezig was.

  1. Evenementen

De S.R.K. blijft ook komend jaar weer kritisch kijken naar al zijn evenementen. Daar waar nodig/wenselijk zullen de nodige aanpassingen gedaan worden.

  • Prinsenbal: dit evenement zal op dezelfde voet als afgelopen jaar doorgaan. Entreeprijs voor dit evenement blijft zodat er voor een leuk artiestenprogramma gezorgd kan worden. Dit evenement zal de start zijn voor de raad en eindigen bij het slotfest, een verhaal met een begin en een eind.
  • Bouwerscafe: dit jaar voor het eerst thema-avonden, wat een groot succes is gebleken. De bouwerscafe’s zijn dit jaar drukker bezocht dan voorgaande jaren. De vernieuwing aan het bouwerscafe gaat doorgezet worden om hier nog meer animo voor te krijgen.
  • Heel den Haaykaant Lacht (HDHL): een groot evenement, wat een groot feest is gebleken. De aanloop er naar toe heeft veel energie gekost, wat deels ten koste is gegaan van de aandacht naar de andere evenementen. De vraag voor komend carnavalsjaar is gaan we HDHL als feestavond zien of als sauwelavond.

De aanwezigen geven aan dat het geen echte sauwelavond meer is, maar een amusement avond. Degene die aanwezig waren hebben zeer zeker genoten van de avond. Aandachtspunt blijft het geluid, dit was niet goed en dient (mocht er een vervolg komen in de Lambertus kerk) verbeterd te worden.

  • Slotfest: de opdracht voor 2019 was, korter en kindvriendelijker. Dit is zeker gelukt. Echter blijft het een avond die de aandacht vereist, hoe maken we een passend einde aan het carnavalsjaar. Zoals eerder benoemd gaan we met Prinsenbal starten met carnaval en met Slotfest eindigen met carnaval en hopelijk de verhalen in elkaar over laten lopen.
  1. Optocht

Raamsdonk had dit jaar de grootste optocht van de gemeente, hier zijn we best wel een beetje trots op! De optocht is succesvol verlopen zonder al te veel grote problemen.

De blaastesten zijn naar behoren uitgevoerd, van enkele aanwezige krijgen we te horen dat de bestuurder naar afloop niet had hoeven blazen. Hierop komt als reactie dat dat inderdaad steekproefsgewijs gedaan is. Tijdens de opstartvergadering, 22 oktober 2018, waren de reacties op een blaastest negatief, deze lading is eraf. Er wordt positief gereageerd op het afnemen van de tests.

Dit jaar was er wat verwarring over de plaatsen van opbouwen/opstellen. Hier dient komend jaar beter over gecommuniceerd te worden. De manier waarop dit jaar gehandeld is wordt door aanwezige wel als prettig ervaren, beter dan voorgaande jaren.

Door een aanwezige wordt de fietsenstalling opgemerkt, deze is op initiatief van de gemeente gemaakt/geplaatst. Echter gaf dit problemen met het opstellen/opbouwen van de wagens. Hier dient in de toekomst een geschiktere plaats voor gevonden te worden in afstemming met de gemeente. Zo ook voor de dixi’s verzorgd door de gemeente. De gemeente heeft de S.R.K. al toestemming gegeven de dixi’s op een voor ons geschikte plaats te zetten!

Afsluiten van het dorp heeft voor redelijk wat ophef gezorgd in het dorp. We begrijpen dat het lastig is, maar het is nodig om één keer per jaar de veiligheid van een ieder te waarborgen tijdens het opbouwen en verplaatsen van de immens grote wagens. Uiteraard zijn er verbeterpunten tov de afsluiting zodat het hopelijk in de toekomst nog voorspoediger gaat verlopen.

Zo wil de S.R.K. tijdig met de gemeente om tafel om een alternatieve route en parkeergelegenheid te bespreken. Bouwers voorzien van een pasje o.i.d. om zo het route op te kunnen. Mogelijkheden bekijken om personen die echt niet in de gelegenheid zijn het dorp te betreden te vervoeren. Tijdiger communiceren met de inwoners omgaande de afsluiting.

Opmerkingen vanuit de aanwezigen:

  • Jammer dat personen die slecht ter been zijn er de dupe van zijn.
  • Hebben we ook aan de ondernemers gedacht? Zij lopen inkomsten mis door dat klanten de plaats van bestemming niet kunnen bereiken. Het probleem zit hem niet echt in de afsluiting, er wordt begrepen dat dit nodig is, maar wel in de manier waarop met de ondernemers gecommuniceerd is. Hier in de toekomst rekening mee houden en de communicatie over de afsluiting op een andere manier laten verlopen.
  • Tijdens het afbreken dient de afsluiting ook nog in tact te zijn, anders zorgt het ongevraagd nog steeds voor de nodige onveiligheid.
  • Er worden mogelijkheden gezien in een ‘knipfunctie’ tijdens de afsluiting zodat het gehele dorp tot een bepaalde tijd toch te bereiken is en het minder beperkend is.
  • Complimenten voor de verkeersregelaars, ze hebben alles in goede banen geleid, ondanks de kritiek van de omstanders.

Praalwagenverzekering: de controle hierop is niet strak geweest. De mogelijkheden voor een ‘collectieve verzekering’ vanuit de S.R.K. worden komend jaar bekeken.

De aanwezigen geven aan dat een verzekering veel geld kost, ook zitten er veel grijze gebieden aan de verzekeringen. Er zijn ook verzekeringen voor aansprakelijkheid, omdat een praalwagenverzekering een keuring van de wagen vraagt. Dit is vaak niet haalbaar.

De partyboys zijn verzekerd via de COR, echter wordt dit ieder jaar duurder.

Prijsuitreiking: volgend jaar worden de prijzen van de kinderen als eerste uitgereikt, daarna de individuen, duo’s en wagens.

Door een aanwezige wordt een eerder besproken idee aangekaart, dit is de prijsuitreiking naar zondagavond verplaatsen. Destijds was hier niet veel animo voor, dit kan zeker opnieuw besproken worden met de horeca en bouwers.

Er wordt aangegeven dat in Waspik de prijsuitreiking ook op zondag is, maar deze is vroeg op de avond.

De jury geeft aan dat ze het als lastig hebben ervaren dat er 2 optochtnummers waren die qua act met elkaar verbonden waren. Hoe beoordelen ze dit en blijft het zuiver t.o.v. de andere deelnemers. Hoe hier in de toekomst mee omgegaan wordt gaat met de jury en S.R.K. besproken worden.

  1. Mottoverkiezing:

Een ieder is vrij een motto aan te leveren. Er zal door middel van stemmen een motto voor het volgend carnavalsjaar gekozen worden. Dit zal schriftelijk/digitaal gebeuren zodat alle leeftijden in de mogelijkheid zijn om te stemmen.

Op de agenda waren de ingestuurde motto’s genoteerd. Er wordt door de aanwezige matig enthousiast gereageerd op de motto’s. Daarnaast dient er gelet te worden op de schrijfwijze van de motto’s. Een aanwezige heeft aangegeven daarin te willen ondersteunen. Zijn gegevens zijn bekend bij de S.R.K.

  1. Rondvraag:
  • Opmerking aanwezige: Complimenten voor de raad. Geen alledaagse raad, maar dat mocht de pret niet drukken.
  • Opmerking aanwezige: Een goed carnavalsjaar voor ons, ook al komen we uit een buurdorp.
  • Opmerking vanuit de horeca: Complimenten voor de S.R.K en de organisatie van de evenementen. Ondanks dat er toch ook veel kritiek geuit is.
  • Opmerking vanuit de horeca: Een goed eerste carnavalsjaar, in het begin wat strubbelingen maar daar zijn we goed uitgekomen
  • De raad heeft een super carnaval gehad, helaas op maandag, door omstandigheden, niet aanwezig kunnen zijn bij de activiteiten, maar ze zijn voornemens dit volgend jaar wel te doen!
  • Opmerking aanwezige: Idee: bezoek aan de bouwhallen organiseren.
  • Opmerking aanwezige: De kinderen van een carnavalsvereniging hebben genoten en dat is waar de volwassenen het voor doen!
  1. Sluiting

Om 21.15u wordt de vergadering gesloten en dankt de voorzitter alle aanwezigen voor hun aanwezigheid en actieve inbreng.

Terugblik Stichting Raamsdonkse Karnaval 2019

T erugkijken is geen straf als je kijkt naar carnaval op Den Haaykaant van 2019.
E rg veel mensen hebben vrijwillig de schouders er onder gezet. Dank daarvoor.
R egelen was ook dit jaar weer veel nodig en
U uiteindelijk bleek alles goed geregeld.
G root was het deelnemersveld aan de optocht, van nummer 1 t/m 38.
B ertrando de Grote en zijn raad van smurfen waren goede vertegenwoordigers.
L achen deden we bij Heel Den Haaykaant lacht, deze keer in de Lambertuskerk.
I ndrukwekkend was het overzicht op het Kerkplein op zaterdag met alle grote wagens.
K inderen hebben gezien en laten zien dat het met de aanwas wel goed zit.

S churen om in te bouwen blijven onmisbaar, goedwillende boeren dus ook.
T eleurstellend was het bord van de verkiezingen bij het opstellen.
Iedere sponsor, hoe dan ook, bedankt.
C reativiteit voldoende. Met het buurtlied, de optocht en het Slotfest
H ele mooie nieuwe sjaals, vlaggen, spandoeken en bandjes.
T ROTS
Ingewikkeld was het opbouwschema, maar geen grote problemen.
N og nooit zo veel worstenbrood verkocht.
G emeente Geertruidenberg kan … pronken met de Haaykaantse veren.

R espect met een hoofdletter was er voorafgaand aan de optocht bij de minuut stilte. RESPECT!
A laaf, alaaf, alaaf!
A laaf, alaaf, alaaf!
M et z’n allen te voet naar de prijsuitreiking in het Faantelaand, ze zullen weten dat we er zijn.
S lotfest 2.0
D ruk was het ook dit jaar weer langs de route, er werd geparkeerd bijna tot Kees van Strien
O pruimen van ballebakballen was wel een dingetje.
N atnekken!
K erkdienst, ook dit jaar weer onderdeel van het programma en met een mooie boodschap.
S amenwerken deden ook de horecagelegenheden, goed gedaan mannen.
E ven wennen waren de opgelegde verkeersmaatregelen, maar zeker dank voor alle medewerking.

K arnavalskrant, steeds dikker, mooier en nog beter.
A laaf, alaaf, alaaf!
R aamsdonk is weer gewoon Raamsdonk
N ieuwe burgemeester zal nu toch wel overtuigd zijn van carnaval?
A laaf, alaaf, alaaf!
V issen bleek een leuke bezigheid, maar wie heeft er nu eigenlijk beet?
A laaf, alaaf, alaaf!
L achen, kreten en ouwehoeren tijdens het bouwen is weer vaak gebeurd.

2 leutvorsten die het goed gedaan hebben.
0 incidenten
1 verbroederd dorp.
9 bestuursleden die applaus verdienen.

Foto’s
Prinsenbal 2019 (10-11-2018)
Buurtlied 2019 (16-02-2019)
Heel Den Haaykaant Lacht (23-02-2019)
Opening Carnaval 2019 (01-03-2019)
De Grote carnavalsoptocht 2019 (02-03-2019)
Prijsuitreiking 2019

Prijsuitreiking 2019

Wat een mooie dag was het, zaterdag 02 maart 2019!
Nu de kruitdampen van al het mooie optochtgeweld zijn opgetrokken is het duidelijk. CV Oké, CV de Zuipcikinders, CV Ginnekaans, CV de Vijfkus, CV Huub van Beers en CV de Partykids hebben de eerste prijs in hun categorie behaald. Maar ook de overige deelnemers kunnen trots zijn op hun creatie en deelname aan de geweldige optocht.

Bontste Haaykaanter

Tijdens de prijsuitreiking is Jochem de Bont uitgeroepen tot Bontste Haaykaanter van 2019. Een meer dan terechte waardering voor zijn jarenlange inzet voor het Haaykaants carnaval.
Hier een deel van de nominatie:

De Bontste Haaykaanter 2019 heeft:
– de optocht letterlijk naar een hoger niveau getild
– bij tientallen verenigingen de wagen opgebouwd de laatste pak ‘em beet 25 jaar.
– honderden koppen, lichamen en andere delen verzet, verreden en opgebouwd.
– duizenden uren geduldig zitten wachten in de cabine van zijn kraan, al wachtend op de volgende onduidelijke aanwijzing, zonder ook maar één spoor van nervositeit of chagrijn.
– hij is betrouwbaar, én een man van weinig woorden maar wel van daden

Heel Den Haaykaant Lacht 2019

Afgelopen zaterdag was het zover; maanden van voorbereiden kwamen aan een eind. En hoe!
Nadat duidelijk geworden was dat Heel Den Haaykaant Lacht (HDHL) deze keer in de Lambertuskerk gehouden zou worden, kwam alles in een stroomversnelling. Er moest ontiegelijk veel geregeld worden, want dit was wel even een ander koekje dan de warme en goed zittende jas van het Ontmoetingscentrum. Het huis van God werd het Theater van de lach.

De kaartverkoop (en alle bijbehorende zaken als posters, tickets en social media aandacht) kwam eerst: die ging als een sneltrein. Hierna volgden zaken als WC capaciteit, bier, barren en bediening, garderobe, banken en tafels, tafels en stoelen, aankleding van de zaal, beveiliging, het programma en het grootste zorgenkindje: licht (en met name) geluid. En hoewel het soms verre van perfect was qua geluid, het was voor niemand van de aanwezigen reden om de avond door te laten verpesten.

De programmering was anders dan van een klassieke sauwelavond. Uiteraard waren de sauwelaars de hoofdrolspelers van de avond, maar deze avond zou maar om één man draaien. Het publiek. Zij gingen dan ook als dé grote winnaar van HDHL naar huis hetgeen goed van pas kwam omdat er dit keer (op verzoek van de sauwelaars zelf) geen enkele wijze van jurering was. Dansend op de banken liet het publiek de Lambertuskerk schudden op de eeuwenoude grondvesten.

Rijen dik stonden zij rond 19.30u zij-aan-zij opgesteld voor de deur van de kerk. ‘Ze staon wel tot in het tunneltje toe!’ riepen de kaartjescontroleurs uit. Zij werden hier alvast warm geblazen door onze kapel Ge Hou Ut Nie Vur Mogeluk. Hierna werd de avond ingeleid door Prins Bertrando de Grote en presentator Marcel Timmermans. Ad en Amy van Steyn waren de eerste sauwelaars (‘Agge ouwer wordt wor alles minder. Behalleve het vergete. Dè wor steeds meer’), hierna kwamen Ruud de Vetter, Ronald de Kort en Tjibbe Bras.

Terwijl DJ Slinger de eerste plaotjes al gedraaid had was het de beurt aan Sven Kerst alias CV Eentoonig om zijn winnende buurtlied te komen zingen. Vervolgens speelde de hele kerk de grote carnavalskrakersbingo. Aan de hand van vele carnavalskrakers moesten de bezoekers proberen de bingokaart vol te krijgen. De prijzen waren niet mis. Onder andere een rookworst en een pak griesmeelpudding gingen mee naar huis met CV Oké.

Toen was het de beurt aan Patrick Kant. Als Koos van de Soos zette hij een nagenoeg perfect Limburgs gesproken sauwel weg. Vriend van de show Dennis vd Stelt kwam als surprise act uit de hoge hoed en op de klanken van Café ’t Endje liepen alle aanwezigen de op één na langste polonaise van de avond. Onze blaaskapel speelde vervolgens klassiekers als Over And Out en Bij Ons Staat Op De Keukendeur en zij veranderden de zaal in één grote deinende massa.

Toen moesten er nog twee kanonnen de ton in. Jeffrey Aarts had als Hannes de Simpele de oversteek vanuit Geertruidenberg gemaakt terwijl het slotakkoord voor Nick Fleischmann was. Als koorknaap dirigeerde hij het publiek naar een gezamenlijk hoogtepunt. Toen hij alle mensen op de klanken van Vader Abrahams ‘Jaja Ik Voel Het Al’ de állerlangste polonaise van de avond liet lopen was het hele spul compleet. Werkelijk een tópavond!

De organisatie had nog een lange nacht vol afbreken en opruimen voor de boeg. De Stichting Lambertuskerk had nog een taaie kluif met het terugplaatsen van het dak.

« van 24 »

Nieuwsflits SRK: programma carnaval

Nu het nieuwe jaar alweer begonnen is nadert ook carnaval alweer snel. In een ander bericht is al aandacht besteed aan het sauwelen, onder de naam “Heel Den Haaykaant Lacht 2019”. Dat zal dit jaar in de Lambertuskerk worden georganiseerd.

Inmiddels is er ook alweer meer duidelijkheid over andere evenementen. Zo zal de prijsuitreiking bij De Zeven Zusters in het Ontmoetingscentrum Raamsdonk plaatsvinden en zijn ook de avonden van de zg. Bouwerscafes in café De Vrije Valk georganiseerd. Zo wordt er ook steeds meer bekend over de programma’s van de Raamsdonkse horeca.

Over nieuwe activiteiten voor de jeugd wordt nagedacht en overlegd. Maar ook traditionele zaken als de worstenbroodactie, lampionnenoptocht en slotfest worden niet vergeten.

Belangrijk is in iedere geval om te noteren dat op vrijdagavond 25-01-2019 de inschrijving voor de optocht gepland staat. Dit is vanaf 20:00 bij café De Vrije Valk.

Zoals te lezen volop activiteiten in den Haaykaant voor en tijdens carnaval 2019!